17 juli 2011

Lyckad vitlöksskörd och lite misslyckat annat



I slutet av augusti tryckte jag ner några vitlöksklyftor i jorden. I våras varvade jag dessa med rader av rödlök, och sådde en ram av blåklint runt det hela. Sedan poppade det upp en massa sömntuta också. Tydligen låg det kvar frön från året före.
  Nu var det dax att skörda vitlökarna. Denna typ av odling gillar jag. Peta ner klyftor på hösten - skörda vitlökar sommaren efter. Lätt som en plätt! Likaså potatis, lätt som en plätt.
  Grönsaksfrön däremot ska jag sluta med (tror jag ;-)) Jag är helt hopplös på det. Jag sår för tätt, gallrar inte och vattnar inte heller som jag ska. Det enda som lyckats i år är salladen, och ringblommorna i ram runt. Både morötterna och rädisorna var alldeles för många på samma yta, så det blev ingenting. Och skulle jag någon gång lyckas så kommer några otäcka djur och äter gångar i rädisorna.
  Tomater och gurka odlar jag i krukor på altanen. Det är också perfekt. Nej, nästa år blir det potatis, lök och ringblommor i mina pallkragar. Hm sallad också kanske?. . . och ... ;-) Finns det något annat som är värt att odla? Tips mottages tacksamt.

2 kommentarer:

  1. Jag har sockerärter på min repertoar i år, och det är gott. Jag missade dock att ge dem något att klättra på, så de är lite röriga... :P
    /Caroline

    SvaraRadera
  2. Fina vitlökar du skördat! Ett tips för tex morot är att köpa på såband då får du lagom avstånd. sedan är det ju om man tycker att det är lönt...Det ska ju passas och så. Något som jag odlar är bladkoriander och fryser in till vinterns matlagning. En liten kruka kostar 19:- och det tycker jag att det blir ekonomi i. Sockerärter är ju också vitsigt att så...

    Fina komposter du har. Jag har ingen, tro det eller ej, men jag hyr trädgårdsavfallstunna från kommunen = det blir kompost i deras anläggning. Jag är superrädd för att locka till mig mördarsniglar som finns i massor här där jag bor men ännu inte hos mig.

    Din idé med öppna på ena sidan låter bra. Jag har sett sådana som har lösa brädor på ena sidan som man trär i och av allt eftersom.

    Lång kommentar.... Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)