16 juli 2011

Efterlysning: Hur ser er kompost ut?


Jag har en fundering angående min kompost. Jag har tre behållare av pallkragar. 


1: Grovt material, grenar och likande.
2: Pågående som fylls på.
3: Material som ligger och mognar. Där odlar jag pumpa.
Sedan roterar jag facken vartefter komposten mognar.


Jag har mycket löv på hösten. Dessa lägger jag i svarta sopsäckar. Jag blandar i lite jord/mogen kompost, knyter ihop, gör några hål med en kniv och lägger på en skuggig plats. Efter ca 1 år har jag färdig kompost.


Nu till problemet: Säckarna fungerar kanon. Pallkragarna har fungerat ett par år. Nu har de dock blivit överfulla. Jag har byggt på höjden med nya pallkragar, men det blir ju tungt att tippa i med skottkärran. Jag får snart använda lyftkran;-) Nu funderar jag på att hägna in komposten med 3 väggar av träspalje och ha framsidan öppen. Då kan jag gå in och tömma skottkärran och gräva om härligheten. Fungerar det tror ni? Hur ser era komposter ut? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)