14 mars 2012

Det här med pelargoner


Jag är rätt nöjd över att jag lyckas övervintra dem. På hösten åker de ner i källaren, får kanske en skvätt vatten och på våren klipps de, planteras om och kommer upp i ljuset igen. Dessa har väl varit uppe en månad kanske, och blommar nu så vackert. Men

om man vill ha så där stoooora maffiga pelargoner, hur gör man då? De blir ju typ inte större, eftersom de klipps ner varje vår. Jag har provat att ha dem kvar i rumsvärmen, men si de tycker de inte om. De torkar, och det slutar ändå med att jag får klippa ner dem. Eller blir de kanske liiiite större för varje år? Är det tålamodet som tryter?

Tjingeling!



2 kommentarer:

  1. Är inte en mästare på pelagoner, mest för att jag inte har något bra ställe att övervintra dom på. När vi har en bra vinterförvaring ska jag gå inför pelargonodling :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag brukar klippa ner dom ett par veckor efter om plantering.Sen planterar jag upp dem i större krukor under säsongen men inte förrän de har fått rötter som växt ut till kanterna.
    Sen är ju näring viktigt förstås :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)