22 april 2012

På spaning efter våren


Begav mig ut med kameran för att spana efter våren i min trädgård. För visst måste den finnas där, trots kylan? Jo, visst! Vintergröna och scilla blommar, klätterhortensians blad har slagit ut i det varma hörnet, tulpanknoppar skymtar i bladvecken, mina allium har kommit en bra bit och klematisen börjar veckla ut sina blad. Härligt!
Hade en förhoppning om att kunna plantera mina sättpotatisar i sina pallkragar (de har trots allt haft lock över sig i en vecka), innan groddarna släpar ner till köksgolvet. Konstaterade dock att jordtemperaturen endast var 5 grader. Får vänta på ryssvärmen som tydligen är på väg:-).


Roade mig i stället med att plantera all flocknäva jag fått av snäll granne. Här i hörnet bakom äppelträdet ska de få sprida sig.  Gödslade också blåbär, rhododendron och syrenhäck. Jag har även förgrott luktärterna. Det brukar jag inte göra, eftersom jag tycker de kommer tidigt ändå, men denna kylslagna vår behöver de nog en tjuvstart. 

Ha det fint//Laila

1 kommentar:

  1. Vackra bilder från en kylig vår. Nu längtar jag till värmen som snart kommer.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)