11 februari 2012

Spridda kommentarer och händelser en lördag i februari





Sambon: - Vad kallt det är i köket! Oj, elementen är iskalla. Är det du som stängt av dem?


Jag: Ja, det klart. Kronärtskockorna har grott, och då mår de bäst i 15-16 grader.


Lite senare bestämmer jag mig för att så min basilika. Tar med mig musik och frön och går ner i källaren: Var är mitt planteringsbord?!! Kikar in i sonens rum:


Jag: - Jaha, har ni lan...


För övrigt blommar den afrikanska liljan så vackert i köket. Fyra av fem svartbladiga pelargonfrön har grott och de nyfriserade övervintrade pelargonerna har kommit upp i från källaren. Änglatrumpeten och olivträdet får stå kvar och se ledsna ut. Tyget till kuddarna på altanen har kommit och jag laddar. Sytråd är köpt, men symaskinen får vänta....Synd att förstöra en härlig lördag.


I morgon kanske?


Ha det bäst//Laila

6 kommentarer:

  1. Grattis till groddningen. Bli nu inte förkyld i kylan bara:)Men i morgon blir det ju soligt?!
    Fina liljeblommor. Doftar de?

    SvaraRadera
  2. Så klart när fröna grott att de vill ha det svalt :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Jag ler igenkännande åt det kalla köket ;). Här släcker maken i huset min extrabelysning ("tänt som i kyrkan"...), och jag tänder igen. De stackars frösådderna måste ju ha sitt. Dårskap? Ja men härligt! :D Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Haha, det finns alltså en anledning till att jag inte frösår. Min sambo klagar redan när temperaturen går ner under 23 grader...
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg! Igenkänningsfaktorn är hög :-)
    Ha en trevlig söndagkväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Ja, vad gör man inte för sina små fröer? Fryser häcken av sig bara för att de ska må bra ;-)
    Här har jag inte sått hälften av vad jag har men fruktar redan för att fönsterbrädena blir för tråna samt att vissa ska stå svalt andra ska stå varmt efter det grott...

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)