25 februari 2012

Den här bilden


från bokreafyndet "Vår trädgårdsbok" av Christel Kvant och Inger Palmstierna, fick mig åter att börja drömma och planera för "rumslighet"  i trädgården. Visst ser det härligt ut? Vi har ju en favvoplats under äppelträden.




Den är dock för öppen, tycker jag. Jag har spånat om en berså för att rama in. I boken läser jag att det är lätt att glömma den traditionellt svenska trädgårdsstilen, och att den är viktig att bevara. Vi har ju ett gammalt hus i ett gammalt område, och jag tror att denna stil skulle passa ypperligt här. En berså av lind, oxel, eller syren hör till, läser jag vidare. Syren har vi satt som häck mot grannen, problemet med den som berså är ju att den med tiden blir bred och att den sätter rotskott. Efter lite googlande ser jag att lind är snabbväxande och oxel långsamväxande. Detta talar ju för linden. Är det någon som har någon erfarenhet? 





5 kommentarer:

  1. Har ingen erfarenhet av lind men en berså är ju så vackert! Jag har en halvmåneberså av avenbok, inte så svensk, svenskt kanske men den är lätt att hålla smal och blir inte för stor.
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Tänkte oxå på avenbok för du skulle du få en läcker brunfärg på vintern eftersom bladen sitter kvar.
    Det är så snyggt tycker jag o bidrar till en vacker vinterträdgård!
    Annars vad sägs om liguster?
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Lind doftar ju underbart när den blommar, men jag får för mig att den även släpper ifrån sig kladdiga droppar som man kanske inte vill ha på sittmöblerna...
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  4. Bok tänkte jag också på. Jag har en syrenberså men den är som du skriver alldeles för vild. Lind är ju ljuvligt men som Carro skriver - det där klibbiga vill man kanske slippa vid maten. Oxelberså har jag aldrig hört om men det kanske är fantastiskt fint.
    Kram

    SvaraRadera
  5. En häck/berså av oxel är mycket vackert, tycker jag. Den lite gråblå tonen i oxelns grönhet känns sval och behaglig mot äppekträdens ljusare gröna nyans och ännu vackrare mot äppekblommornas skirhet. Även om oxel växer ganska långsamt för att bli riktigt tät, är det ett bra val.
    Avenbok måste klippas minst tre ggr/säsong för att inte förväxa sig, men är annars en vacker häckväxt.(Den bör inte börja formas förrän den har uppnått den önskade höjden.) Dock tycker jag att den är finast som ganska högväxande.
    Du kan också välja liguster till din berså. Växer rätt fort men måste tuktas, även den, två till tre gånger per år. Annars blir den aldrig tät.
    Måbär är en snabbväxande buske som enkelt går att ta sticklingar från och även klippa till en tät häck. Men nackdelen med den är dels att bladen varken är speciellt vackra eller med fin färg, dels vill den gärna efter några år och lite höjd, bli kal "om benen". Då är det i och för sig bara att klippa ned den hårt, så börjar den snabbt om igen.
    Du får berätta sedan vad du bestämmer dig för.
    Hej och kram från Törnrosa

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)