2 januari 2013

Första beställningen gjord

Jo men det klart att man måste handla liiiite fröer.




Vad ska man då ha i pallkragarna i år? Vitlök har jag redan planterat i en av dem. Det gjorde jag i höstas. Potatisen Amadine i en, förstås. 


Sockerärten Shiraz var en favvo, så den måste vi absolut ha igen. I år ska jag dock ge den en ordentlig klätterställning, för det var jag lite slarvig med förra året.  Ringblommor älskar jag att plocka buketter av, så jag funderar på att så dessa runt omkring sockerärterna. Det borde ju bli en snygg kombo. 

Då återstår en pallkrage. Jag är sugen på jordärtskockor. Fick några knölar av en kollega, men jag vet inte vad som hände, för det lyckades inte alls. Kan man köpa knölar, eller hur gör man? Sparris vore också läckert, men då får man ju utrusta sig med tålamod, har jag förstått. Ska jag dessutom fröså dem så vet jag inte hur det ska gå. Man kan kanske köpa plantor på våren i plantskolan? Men det tar ju ändå några år.....Det kräver nog några tankevändor till. Tips från erfarna mottages tacksamt!

På bambustörarna i mitten av de fyra pallkragarna blir det luktärter. Det är ett måste. Det svåra är bara att välja. Åh vad många läckra sorter det finns!

Vid ingången till köksträdgården har jag jordgubbar. Bakom dem mot bambustörarna tänkte jag göra ett nytt försök med solrosor. Förra året rensade jag bort de stackarna, i tron att det var ogräs! Det där med minnet igen då;-)





Vid terassen har jag ju planterat Summersnow och Frulingsduft, med lavendel i botten på den ena sidan spaljen, och rosa näva på den andra. Tills klätterväxterna vuxit upp ordentligt vore det ju läckert att kombinera med dessa luktärter: Soft pastels från Rara Växter.  Så får det bli!



Luktärter: Bildkälla

Sedan har jag ju planterat en rosenhäck av Mme Boll vid terassen också. Det är ju ingen häck ännu, så någon utfyllnad behövs. Förra året hade jag margueriter. Jag funderar på att så några ettåringar. Kanske daggsaliva Seascape Mix från Rara växter?



 
Daggsalvia: Bildkälla

Problemet med den är att den ska förkultiveras 1-2 mån inomhus, innan utplantering. Då är man där igen då! Men nåååågon utmaning ska man väl ha ;-) ?

Hej hopp!






2 kommentarer:

  1. Jordskock trodde jag var omöjlig att misslyckas med men jag har sett dom de har på butiken här, ser dom sån inskrumpta ut, har jag liten tro.. Sparris, en kul sak men det tar nog tid till första middag.
    Planer är bra att ha, du ser ut att vara gott igång :)

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja, så klart att man måste ha lite frö!
    Jag längtar så till våren, nu. Och fast det är några månader dit, så brukar tiden från jauari til mars-april gå väldigt snabbt.

    UNDERBAR header!!!

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)