24 juni 2012

Så var det ja!

Jag provade ju att så ruccola på "potatisåsarna" i våras. Hur gick det då? Det fungerade bra, förutom att jag glömt hur min ruccola brukar se ut.

Det är alltid några små rackare som skördar innan mig! Det är helt enkelt inte kul att så sallad. Nästa år blir det bara potatis i lådorna. Gäller bara att komma ihåg det, nästa vår när det börjar klia i fröfingrarna ;-). 

I samma inlägg kan man läsa att jag sådde ringblomma mellan vitlöken. Det var ingen bra idé, vilket en vänlig läsare även kommenterade. De tog sig inte, så nu får även vitlöken rumstera fritt. 



Jag och fröer är ingen bra kombination. Varje vår blir jag så ivrig och köper massor av fröer. Jag sår, har ingen växtbelysning, vattnar för mycket, eller för lite och det blir ingenting. Av allt jag sådde i våras är det bara pelargonerna som tagit sig.



De är jag i och för sig stolt över. Dessa såddes redan i januari och det har blivit två plantor som växer och frodas. Black Velvet heter sorten och ska vara svartbladig. Se bild från Rara växter nedan



Hm, mina är gröna, blir de svarta sen, eller....

Nej, förgrodd frösådd är inget för mig. Nästa vår (läs vinter), när det börjar klia i fingrarna, påminn mig om att knyppla eller nå´t istället;-).

Ha det fint//Laila



4 kommentarer:

  1. Då är vi två som inte är sams med de små fröna. Klarar bara av grönsksfröer, inte perenner eller sommarblommor. Men ringblommor, hua, de sår sig hej vilt alldeles själva här.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Hehe... Jag köper också fröer i överflöd varje år.

    Och Ruccola är ju bara hopplöst! Kålfjärilen lägger sina ägg på den och sen mumsar de gröna läskiga larverna i sig alltihopa. De kan kaläta på kort tid! Odla Ruccolan under fiberduk så att fjärilen inte kommer åt att lägga ägg. Det funkar för mig!

    Kram, Eira

    SvaraRadera
  3. Nä, bevare mig för förgroning och allt vad frösådd inomhus heter! Här ska det sås direkt där det ska vara, och helst när det regnar, så jag slipper glömma bort att vattna...
    Mina ruccolablad brukar också se ut sådär, men jag har ändå petat ner några fröer i landet. Att man aldrig lär sig! Är dock lite sugen på att odla i kruka, har hört att man slipper odjuren då. =)
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  4. Haha... ett igenkännande leende :) Precis som jag! Hur mycket sådd som helst men det blir inget av dem! Nästa år ska jag nog inte driva upp nånting. Det sa jag förra året oxå!

    Må gott!

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)