29 maj 2012

Angenämt problem där er hjälp uppskattas!


Här utanför vår altan är det sol hela dagen. Platsen har varit outnyttjad och revsmörblomman har fått härja fritt.


Här kan man fånga kvällssolens sista strålar, och det vore ju synd att inte göra något åt platsen.



Vi bestämde oss för att leja arbetet, och oj vad snabbt det gick!










På några dagar var allting klart! Nu har vi en terass för solstolar, grill, och kanske ett utekök så småningom. Nu kommer det roliga, och kluriga. Att fylla den med växter. Vindruvan växer efter väggen och krukor med buxbom som fick lov att flyttas ska hit. Kanske en palm...

I muren framför tror jag att jag bestämt mig för buskrosor. Jag vill ha lite höjd som insynsskydd. Jag hade tänkt mig en sort planterad som häck. De sorter jag funderar på är:

  • Dart´s  Defender: Den är efter vad jag läst en av de bästa buskrosorna för täta meterhöga häckar. Den är karminrosa, härdig, doftar och blommar rikligt. Dessutom har den ett vackert bladverk under sommaren och hösten, vilket är väl så viktigt.
  • Stanvell Perpetual: Den är ljusrosa, blommar rikligt från början av juni till sen höst och doftar. Bladen är mörkt gröna till blå-grågröna och även den är frisk och härdig.
  • Louise Odier: Den är rosa, doftar, är härdig och remonterar. Dessa blommor har en ljuvlig form, tycker jag, men kan drabbas av svartfläcksjuka. Det vill man ju inte vila ögonen på i solstolen.
Är det någon av er som har erfarenhet av dessa rosor? Jag är jättetacksam för all info om dem, både positiv och negativ. Har ni kanske tips på andra sorter?


 Vi kommer även att sätta upp en spalje i gaveln. Den har en läckert mörkgrå färg som är snygg mot vårt grå hus. 


Det vore snyggt att ha knallröda rosor, och kul, för fega jag har inte mycket röda blommor i min trädgård. Men  då känns det svårt med de rosor jag planerar, + att det kanske blir fööör mycket rosor, om man nu kan få det;-) ?

Klätterhortensia, kanske lite för soligt och torrt...

Guldhumle, snyggt men jobbigt att slita ner varje vår...

Pipranka, kaprifol, Klematis, Summer snow...

Åh vad mycket snyggt det finns! Tips?

Visst har jag ett angenämt problem!

Ha det fint//Laila




2 kommentarer:

  1. Har inte någon av de rosor som du vill ha och man kan inte ha för många rosor :-) Summersnow är ljuvlig och klär snabbat in en spalje, utan tvekan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Dart´s Defender - nej. Ganska tråkig ros, sån som planteras mellan bilparkeringar, typ vid IKEA Hälla, Västerås.
    Louise Odier - kan vara hur vacker som helst och doftar ljuvligt. Dock VÄLDIGT mottaglig för svartfläcksjuka = bara grenar när bladen blivit gula och ramlat av. Lite väl spretigt växtsätt också för "häck".
    Stanwell Perpetual - solitärbuske eller där utrymme finns. Taggig som få, spretig och yvig, platskrävande men annars ljuvlig i rosavitt och blommar mer eller mindre efter det första floret, ända till snön och kylan kommer. Doftar.
    Skulle hellre sätta portlandrosen ´Mme Boll´ i rad. Ganska upprättväxande, ej så hög, max 1.50m, rosa, starkt doftande, lättskött. Remonterar. Med god jord, vatten och några omgångar gödning (häst- eller kodynga helst) fram till senast sista juli, kommer hon att blomma även efter sitt stora, första flor. En toppenros att börja med!
    Vill du ha fler förslag, hör av dig.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)