2 juni 2011

Projekt portal

Det tog ett tag innan vi hittade den perfekta platsen för portalen jag köpt. Vi började med att byta ut stenarna i den befintliga rabatten.


Före:


Efter:

Sedan gjorde jag en ny rabatt på andra sidan portalen.



Här planterade jag två sorters  stäppsalvia. En vit,  "'Schneehügel", och en rödviolett  "Ostfriesland". Båda blir ca 50 cm höga och blommar i juni-september.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/stappsalvia

På ena sidan av portalen har jag planterat en  honungsros "Rosa Helenae Hybrida".


bild från alltomtradgard.se

Den ska vara starkväxande, tålig och dofta mycket. Det senare är viktigt anser jag!

På andra sidan har jag planterat en clematis "Summer snow"




Även den ska vara tålig och snabbväxande. Att den blommar i från juni till oktober är ju kanon! 


Plats före portal:



Och efter:



Ja ja, jag vet! Jag har planterat två starkväxande växter och de kommer antagligen vara alldeles för mycket för denna stackars portal. Men just nu känns det som ett angenämt "problem". I min andra portal väntar jag ju förgäves på klättrande grönska.


 

2 kommentarer:

  1. Så fint det blev! Just den rosen och klematisen har jag också haft i åtanke för ett portalprojekt jag har, de är så vackra! Vilka snygga gångstenar du har i gräset, vad är det för någon sort?
    Ha en fin dag!
    Ullis

    SvaraRadera
  2. Det ser toppentrevligt ut! Portaler skapar härliga rum och absolut ska de dofta!

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)