22 maj 2011

Vilket är ditt värsta ogräs?


Mitt stavas REVSMÖRBLOMMA.

Jag har det i rabatter, i gräsmattan och i gruset. Den kastar glatt sina långa utlöpare över allt jag planterar, och gör mig galen. Det är ett evighetsjobb att bli av med. Är det någon som har något tips?


Lavendelhäck på ena sidan grusgången,


och revsmörblomma på andra? En ny trend kanske?


Och vad är det för vits med att, för husets bästa, gräva ur närmast husgrunden, lägga markduk och massor med grus när revsmörblomman slänger ut sina meterlånga tentakler ifrån gräsmattan?



Jag har haft liggande stenar i gränsen. Nu provar jag att ställa dem upp på högkant. Jag är övertygad om att det inte kommer att hjälpa. Någon som vågar sätta emot?






2 kommentarer:

  1. Usch ja, i vår förra trädgård fanns denna hemska växt, jag ryser när jag tänker på den. har inga tips mer än att vara efter den som en iller...hela tiden...

    I vår nuvarande trädgård är det vår egenhändigt planterade rönnsumak som är värst. Rotskott sticker upp överallt!!! där det inte finns markduk vill säga. Usch!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Mitt ogräs stavas penningblad, eller vinca, eller smultron...Det är absolut så att definitionen på ogräs är något som det växer för många av och på fel ställe!

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)