26 april 2011

Hur svårt kan det va´?


Jag har en dröm om rabarber. Det låter inte som en särskilt oöverkomlig dröm,  men jag har inte lyckats skrapa ihop en enda rabarberpaj fast jag haft plantan i flera år! Av omtanke om lilla njuren köpte jag Elmblitz eftersom den har låg halt av oxalsyra.  Så här liten är den, och när jag sneglade på grannarnas ståtliga rabarberblad  blev jag riktigt avundsjuk. Jag vill ju gärna tro att den sorten är särskilt svår (och inte att det är mitt fel). Så avundsjuk att jag struntade i oxalsyran och köpte en annan sort, Victoria. Framtiden får väl utvisa om jag ska skylla på sorten, eller på mina "ogröna fingar".







2 kommentarer:

  1. Nja, säger jag också om rabarber... Tror att den vill stå ostört lääänge för att bli sådär monsterstor som så många har. När jag lämnade mina plantor i fred i fyra fem år i god jord var de riktigt stora. Nu har jag varit tvungen att flytta dem (igen) och vips... knappt några rabarberstjälkar att tala om. Jag vet inte om det är så men vi skyller på det (eller hur!).

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde ett helt nytt rabarberland för ett par år sedan och då grävde jag ut en stor grop, murade upp en kant kring den, fyllde på med jord och hällde i fyra säckar med gödsel.
    Nu växer de som ogräs!!!
    Men det är klart att dina rabarber kommer att växa upp och bli till en härlig paj de också.
    Jag har nog också den där oxalsyrefattiga sorten och den är inte lika kraftigt växande som den andra gamla sorten som jag har. Så det är nog inte dina gröna fingar det är fel på!!!

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)