23 april 2011

Varför


fryser min New Dawn varje vinter? Ska jag aldrig få min portal fylld med klättrande rosor? Nu är det andra vintern den fryser och jag får klippa ner den hårt. Ska inte den vara tålig?

Under äppelträden är

gungan på plats liksom
trädgårdsmöblerna.
 Snart blommar träden, och
då blir det ännu ljuvligare. Den röda pelargonen har övervintrat i källaren och mår prima.

Något som däremot inte mår prima är

det här äppelträdet som älgarna tuggar på varje vinter. Idag ska det väck. Vi har redan två stora äppelträd och mer äpplen än vi orkar äta. Vad ska jag plantera istället? Hm, ett träd är bra där. Det skymmer grannens garage (det lär väl dröja innan vår syrenhäck växer upp såpass) och studsmattan till vänster om trädet. Förslag mottages tacksamt. Kanske magnolia? Kanske japanskt körsbärsträd? Det vore fint med något som blommar tidigt. Just nu behöver trädgården all färg den kan få.

Avslutar med en bild på en fulsnygg blomma i min skogsbacke,


hjärtbergenia. Den var en av de få växter som fanns i trädgården när vi flyttade hit. Jag skulle nog inte köpa den själv, eftersom jag hyser någon slags hatkärlek till den. Det positiva med den är att den är lättodlad och brer ut sig bra (min växer bland träd, berg och stubbar), samt att den blommar tidigt på våren när man är som mest utsvulten på blommor och färg.

Ha en härlig dag i solen, och tack för att ni tittade in!


2 kommentarer:

  1. Jag har samma problem och har inte fått min "New Dawn" någonstans under de fem åren jag haft min... Det blir bara mindre och mindre... :-(
    Både magnolia och japanskt körsbärsträd är så fint.
    Inget annat fruktträd då, tex plommon?

    SvaraRadera
  2. Trist! Har du förslag på någon annan klätterros? Plommon, ja det var en idé. Det har jag ju inte.

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)