1 juni 2012

Lavendelsticklingar, så här gör jag


Förra året gjorde jag en lavendelhäck i grusgången mot entrén. Då provade jag att sätta dem direkt i gruset, där jag skulle ha dem. Det är mitt mest lästa inlägg, och det kan du läsa om här. Det fungerade galant,




däremot blev några stackare manglade av diverse fordon när vi fick vår stenterass lagd, nu i veckan. Tur att det är så lätt att ta nya. Att sticka ner dem direkt i gruset var alltså ett test, som gick bra. Annars gör jag så här:  På våren när jag klipper min lavendel, tar jag vara på klippet, rensar  bort de nedersta bladen och sätter sticklingarna i ytterkanten av en kruka, med sandblandad jord. Jag ställer dem på en halvskuggig plats och vattnar ibland. När de vuxit till sig planterar jag dem där de ska vara. Lätt som en plätt!


Om man googlar på lavendelsticklingar hittar man massor med olika tips. Exempelvis att  man ska sätta plastpåsar över krukorna. Det har jag aldrig brytt mig om, de gror ändå. 


Det enda jag var noga med förra året, när jag planterade dem direkt i gruset, var att vattna.


Så, ta vara på ert lavendelklipp, så har ni snart en häck. 


Förra året la jag allt klipp som blev över efter att jag tagit sticklingar,  i den öppna spisen. Där sparade jag det, till en extra regnig sommarkväll. Då eldade jag upp det, och åh vilken ljuvlig doft som spred sig i huset!


                     Ha det bäst!//Laila







3 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Blir alldeles glad, älskar ju lavendel :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vilken helt underbar idé att elda lavendelklipp. Det måste jag testa i våra kakelugnar. Kan det också vara det torra som jag klipper efter vintern? Får prova.
    Ha det bra i helgen.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  3. Jag har oxå en lavendelhäck till entrén och de står i lerjord!! Jag visste inte då, när jag planterade dem, att de ville ha grus men tydligen klarar de lera oxå!?
    Tack för rådet hur man gör egna plantor :)

    Trevlig fredagkväll !

    Veronica

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)