28 september 2011

Höstsilverax och sockervadd


I morse när jag åkte till jobbet, hade det ljuvliga höstsilveraxet "Brunette" slagit ut. Planterad vid entrén och så trångt att man måste stryka sig mot växten för att ta sig förbi. På köpet får man en doftpust.

Vacker är den också med sin röda färg och sina höga plymer.
Har ni ingen sådan i trädgården, åk och köp bums! Ljuvligare doft finns inte.


Det skulle i så fall vara när katsuran fäller sina löv och sprider en doft av sockervadd omkring sig.  Mitt "träd" är inte stort ännu, men doftar redan. Vill man sniffa rejält kan man bege sig till Fridegårdsparken i Enköping. Där finns ett enormt katsuraträd  och jag förlägger gärna mina promenader dit på hösten. Båda växterna har jag upptäckt under mina promenader runt omkring i Enköpings parker. Nytta och nöje på samma gång :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)